أبو علي سينا ( مترجم : عبد الرحمن شرفكندى " هه ژار " )
391
قانون ( فارسى )
گرسنگى غذاى غليظى نظير شيربرنج بخورد ، خونش به جوش مىآيد و مىشورد و نياز به رگ زدن دارد ، هرچند كه از فصد قبلى وى مدت زيادى نگذشته باشد . همچنين اگر شخص خشمگينى اين كار را بكند به همين درد گرفتار مىگردد . بدان كه : از آنجا كه مزاج غذاى شيرين را با شتاب مىربايد و نمىگذارد برسد و هضم شود ، خون تباه مىگردد . هر غذائى به تناسب تركيبش خواصى دارد . پژوهشگران هندى و ديگران گفتهاند : « نبايد شير و ترشى ، ماهى و شير باهم باشند ، زيرا ممكن است بيمارىهائى ببار آورند كه جذام از آن جمله است » . و گفتهاند : « ماش همراه پنير ، ماش با گوشت پرنده و قاووت با شيربرنج زيانآور است . غذاى چرب و روغنى را نبايد در ظروف مسى نگهداشت . گوشت را نبايد بر اخگر درخت كرچك بريان كرد » . غذاهاى مزدوج ممكن است از دو وجه ملايم نباشند : 1 - ممكن است هر دو باهم هضم نشوند و هضم شده و هضم نشده هريك كنش جداگانهاى نشان دهد . 2 - در طعام مزدوج ، آدمى بيشتر از يك نوع طعام را مىخورد . ورزشكاران باستانى از خوردن چند غذا بطور همزمان اجتناب مىكردهاند . موقع ناهار فقط گوشت مىخوردند و شامشان فقط از نان تشكيل مىشد . بهترين موقع غذا در تابستان ، خنكترين ساعات تابستانى است . اگر گرسنگى زياد ادامه يابد ممكن است معده بوسيلهء چركهاى ناپسند انباشته شود . بدان كه : اگر كباب هضم شود بهترين غذاست . كباب آهسته مىرود و در روده كور استراحت مىكند . شوربا هم غذاى بدن نيست ، اگر با پياز باشد بادها را رفع مىكند و اگر بدون پياز باشد بادها را برمىانگيزاند . برخى مىپندارند كه بعد از خوردن گوشت برشته ( شيشليك ) تناول انگور بسيار مفيد است ، در صورتى كه چنين نيست و بالعكس بسيار بد است . همچنين خوردن شراب انگور هم بعد از تناول گوشت برشته خوب نيست . مطلوب آن است كه بعد از شيشليك دانهء انار بىتفاله بخورند . بدان كه : گوشت تيهو خشك است و يبوست مىآورد . گوشت جوجه تروملين است . بهترين گوشت مرغ آن است كه در شكم بزغاله و يا بره برشته كنند ، زيرا رطوبت را در چنين حالتى از دست نمىدهد . شورباى جوجه جهت اعتدال بخشيدن به خلطها از آبگوشت مرغ مؤثرتر است ، ليكن آبگوشت مرغ نسبت به آبگوشت جوجه ارزش غذائى بيشترى